Türkiye'nin Referans Belediyesi...
TAMAMLANAN PROJELER
ÖĞRENCİ YETENEKLİ ÖĞRETMEN FARKINDA PROJESİ
03 Haziran 2024

Süre :
Birim / Müdürlük : Araştırma ve Geliştirme Müdürlüğü
Başlangıç Tarihi :
Bitiş Tarihi :

ÖĞRENCİ YETENEKLİ ÖĞRETMEN FARKINDA PROJESİ

Melikgazi Belediyesi ve Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından tasarlanan "Öğrenci Yetenekli Öğretmen Farkında Projesi" TÜBİTAK tarafından desteklenerek uygulama desteği almaya hak kazandı. 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı kapsamında desteklenen proje, üstün yetenekli çocukların daha iyi tanınması, sınıf ortamında fark edilebilmeleri ve yeteneklerine göre yönlendirilmeleri için tasarlandı.


Eğitimler 24 Haziran Pazartesi Drama Etkinliği ile başladı. Eğitimler Prof. Dr. Ali GELİR (İstanbul Teknik Üniversitesi), Doç. Dr. Elif BAHADIR (Yıldız Teknik Üniversitesi), Dr. Öğretim Üyesi Fazilet YAVUZ BİRBEN (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi), Pdr. Pınar OCAK OVALIOĞLU ve Drama Lideri F. Nesrin KARADAĞ tarafından verildi.



Eğitimlerde, sınıf içerisinde drama etkinliklerinin nasıl yapılacağına dair bilgiler “Uygulamalı Drama Çalışmaları” ile öğretmenlere aktarıldı. Eğitimler, Üstün Yetenekli Çocuklarda Bilişsel Gelişim, Üstün Yetenekli Çocuklarda Duyuşsal Gelişim ve Karakter Eğitimi gibi birçok başlıkta verilen eğitimler ile devam etti. Çocukların sınıf içi STEAM etkinliklerine dahil olmaları ve etkinlikler ile ipuçların nasıl yakalanacağına dair eğitimler sağlandı. Bilim Dersleri 1 – İz Peşinde, Uzay Yolculuğu, STEM Eğitimindeki Bileşenler ve 21. Yüzyıl Becerileri gibi başlıklarda verilen eğitimler, bilim etkinliklerinde farklı bakış açılarının tespitine yönelik ipuçları sağladı. Proje eğitimlerinin son saatleri STEAM atölyelerine ayrıldı. Öğretmenler, basit materyaller ile ressam robot, manyetik araba, güneş enerjisi gibi başlıklarda atölyelere katıldı. Basit materyaller ile çalışma yapan çocuklarda farklı soruların nasıl alınacağı, farklılaşan çocukların nasıl anlaşılabileceği anlatıldı. Proje kapsamında öğretmenler ile birlikte Kayseri Bilim Merkezi ve Çetin Şen bilim Merkezi ziyaretleri geliştirildi. Ziyaretlerde öğretmenlere okul dışı eğitim olanaklarının çocuklar üzerindeki pozitif katkılar anlatıldı.


Mehmet Miraboğlu İlkokulu, Melikgazi RAM, Çetin Şen Bilim ve Sanat Merkezi destekleri ile gerçekleştirilen Öğrenci Yetenekli Öğretmen Farkında Projesi, 5 günlük eğitimlerin tamamlanması ile birlikte katılımcılara takdim edilen katılım sertifika töreni ile sona erdi.

PROJE İÇERİĞİ VE HEDEFLER

Gelişmiş ülkelerin eğitim sistemleri incelendiğinde, görsel-dokunsal ve öğrenci odaklı eğitim metotların kullanıldığı görülmektedir. Atölye çalışmaları şeklinde gerçekleştirilen bu metotlar “yaparak-yaşayarak” kavramını içermekte ve bilgiyi ezberden uzaklaştırıp daha kalıcı bir hale getirmektedir.Örgün eğitim içerisinde gerçekleştirilen atölye çalışmaları, bilginin çocuklara daha nitelikli olarak aktarılmasına da katkı sağlanmaktadır. Ancak atölye çalışmalarının sınıf içerisinde yapılması, eğitimi veren öğretmenlerin bireysel ilgisi ve konu üzerinde sahip olduğu bilgi-beceri düzeyi ile doğrudan ilintilidir. Bu noktada; atölye çalışmalarının sınıf ortamında arttırılması, STEAM kavramının öğrencilere benimsetilmesi ve en önemlisi “bilim” olgusunun çocuklara aşılaması için öğretmenlerin atölye yapabilme kapasitelerinin arttırılması gerekmektedir. Proje, bahsedilen duruma katkı sağlamak adına oluşturulmuştur. İlkokul öğretmenlerini hedef grup olarak alan proje, atölye ve bilgilendirme çalışmalarından oluşan etkinliklerle öğretmenleri daha donanımlı hale getirme hedefine sahiptir.


Proje ile öğretmenler, 24-28 Haziran 2024 tarihlerinde 5 günlük yoğun bir eğitim programına katıldılar. Eğitimlere atölye çalışmaları da eşlik ederek STEAM atölye çalışmalarına yönelik beceri kazanımı uygulamalı olarak sağlanmıştır.

Atölye çalışmaları, çocukların potansiyel yeteneklerini ortaya çıkaran bir metot olarak da kullanılabilmektedir. Öğrencinin kendi yeteneğine işaret eden “ipuçları” öğretmen tarafından fark edildiğinde, öğrencinin eğitim yaşamı da belirgin düzeyde değişebilmektedir. Fark edilen öğrenci, yeteneği özelinde yoğunlaştırılmış çalışmalarla, potansiyel yeteneği daha da geliştirilebilmektedir.Proje kapsamında, bahsi geçen ipuçlarının öğretmenler tarafından fark edilmesi adına projeye ismini de veren, “öğrenci yetenekli öğretmen farkında eğitimi" tamamlanmıştır.

Proje kapsamında verilen eğitimler sonunda şu sonuçlara ulaşılmıştır.

1- Öğretmenlerin sınıf içinde STEAM odaklı etkinlikler ve atölye çalışmalarını daha etkin yapabilmeleri adına bilgiler aktarıldı.

2. Sınıf için STEAM aktivitelerinin arttırılması ile okulların “Bilim Okulları” konseptine yakınlaştırılmasına katkı sağlandı.

3. Sınıf öğretmenleri, kendi öğrencileri arasında olabilecek yetenekli çocukların ön tanılamalarını gerçekleştirebilecek bilgiye sahip oldu.

4. Tanılanabilen çocuklar okul içi destek eğitimlerine ve Bilsem tarzı kurumlara daha efektif bir şekilde yönlendirilebilme fırsatına sahip oldu.


Proje Konumu